dimarts, 15 de novembre del 2011

Educació per a la Sostenibilitat

Al inici de la conferència ens van proposar fer una reflexió, vertaderament molt encertada, sobre l’estat en el qual ens vam trobar les instal·lacions de la Universitat desprès de la festa que hi va haver el dia anterior. 

La veritat és que em vaig quedar bocabadada al veure l’estat de tot el centre, vaig sentir fins hi tot vergonya d’una festa en la qual no hi havia participat. Un veritable escàndol davant dels nostres ulls sobre com havia estat el transcurs de la nit.
Justament la xerrada tractava sobre la sostenibilitat, reciclatge, educació ambiental i sobre com, al ser futures mestres, podríem obtenir eines i intervenir en els espais d’interacció gràcies a les nostres competències. Com podia ser llavors, que en una Facultat d’Educació, ens trobéssim amb aquell panorama? Quina paradoxa.

Tal i com van comentar els professors de la matèria, per molt que hagués intervingut una brigada de neteja i no ens trobéssim amb tota aquella brutícia al arribar a la Universitat, haguessin fet la seva tasca i no hauríem vist res, però el missatge que ens ha de quedar clar, és la poca consciència de reciclatge i educació ambiental que tenim.
Si la societat actual en la que vivim ens ofereix eines i contextos per treballar la sostenibilitat amb els infants, per què no aprofitar-les i intentar que els infants vegin el món en el que estan creixent amb uns altres ulls? D’aquesta manera els permetrà passar d’una consciència productivista a una consciència ecològica i reflexionar sobre els recursos i existències de les quals disposa el planeta.
Perquè la nostra tasca és important? Perquè aquí es on rau la nostra intervenció, ja que l’escola bressol és un lloc fonamental per començar a crear ciutadans del món per a un bon futur, i alhora poder conscienciar a les famílies per transformar la societat existent. És important saber que nosaltres som models culturals per als infants, i per tant, tenir cura de les nostres accions.

Com podem intervenir per aconseguir aquests resultats? Hem d’intentar oferir espais d’interacció i activitats als infants que els permetin desenvolupar aquesta consciència ecològica, respectar la naturalesa, reflexionar i pensar, tot respectant la diversitat cognitiva de cada alumne, i veure-la com a una oportunitat de crear més coneixement.

Un bon exemple d’activitat és la que estem duent a terme nosaltres: cuidar un insecte pal. Aquest exercici permetria als infants treballar amb un fenomen del món natural, un animal, saber que han de tenir cura del insecte, informar-se sobre el seu ambient, conèixer la seva alimentació i el que és més important, fer-los reflexionar, pensar i crear en ells una consciència ecològica i respecte per la naturalesa i la biodiversitat.

El futur del planeta està a les nostres mans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada